از خرده فروشی به مارکت پلیس؛ دیجی‌کالا چگونه متحول شد؟

دیجی‌کالا می‌گوید تبدیل به خانه کسب‌وکارهای ایرانی شده است؛ خانه‌ای که حالا بیشتر از ۳۰ هزار ساکن دارد. اما تا سال‌ها پس از افتتاح این فروشگاه، کسب‌وکارهای ایرانی به شکل مستقیم سهمی از آن نداشتند اما همه چیز از سال ۹۶ و با راه اندازی مارکت پلیس یا «بازارگاه» تغییر کرد. تغییراتی که از ۲ سال پیش آغاز شد باعث یک رشد انفجاری در دیجی‌کالا شده است. اما پیش از بررسی این رشد، باید دید دیجی‌کالا چگونه زیرساخت این رشد را فراهم کرده بود.

دیجی‌کالا به تازگی گزارشی از آمارهای مربوط به ۶ ماه اول فعالیتش را منتشر کرده است. در این گزارش، می‌توان آمارهای مهمی یافت که تغییر جهت این فروشگاه را به خوبی نمایش می‌دهد. برای مثال، تا ابتدای دهه ۹۰، تنوع محصولی دیجی‌کالا حدود ۱۰ هزار عدد است. پس از جذب سرمایه در سال ۹۱ هم این رشد با کندی ادامه دارد. اما اواخر سال ۹۳ دیجی‌کالا دست به کاری زد که در ابتدا برای همه عجیب بود. این فروشگاه که نامش با واژه دیجیتال گره خورده، کالاهای غیر دیجیتال را به کاربران عرضه کرد. با این حال بر اساس همین گزارش، حتی اضافه کردن کالاهای غیر دیجیتال نیز باعث یک تغییر شگرف در تنوع محصولی این فروشگاه نشده است. این کار نهایتاً باعث می‌شود که تا سال ۹۵، تنوع محصولی دیجی‌کالا به ۱۰۰ هزار کالا نزدیک شود.

آغاز یک رشد انفجاری

در پایان سال ۹۵ زمزمه‌هایی به گوش رسید از فعالیت جدید دیجی‌کالا. این فروشگاه در حال آماده‌سازی مارکت پلیس خود بود. در سال ۹۶ و با اضافه شدن مدل مارکت پلیس، تنوع محصولی رشدی دست کم سه برابری پیدا می‌کند و از مرز ۳۰۰ هزار کالا عبور می‌کند.

در سال ۹۷، باز هم شاهد یک رشد ۳ برابری دیگر هستیم و این بار، مرز ۱ میلیون تنوع محصولی پشت سر گذاشته می‌شود. تا پایان نیمه اول سال ۹۸ هم، این فروشگاه بر اساس گزارش خودش، بیشتر از ۱.۷ میلیون تنوع محصولی از کالاهای مختلف دارد و این در حالیست که فروشگاه‌های فیزیکی بزرگ معمولاً توانایی ارائه بیشتر از ۲۰ هزار تنوع محصولی را به شکل همزمان ندارند.

اما نکته مهم‌تر اینجاست که ۵۴۰ هزار کالای جدید، فقط در نیمه اول سال ۹۸ به دیجی‌کالا اضافه شده‌اند. اگرچه این گزارش به ما نمی‌گوید که دقیقاً چه میزان از این کالاها را خود دیجی‌کالا (مدل خرده فروشی) به فروش می‌رساند و چه تعداد از آن‌ها توسط سایر فروشندگان (مدل مارکت پلیس) به فروش می‌رسند، اما اخیراً «حمید محمدی» اعلام کرده بود که سهم سایر فروشندگان در دیجی‌کالا، بین ۹۰ تا ۹۵ درصد است.

در واقع، در سال ۹۶ دیجی‌کالا یک تنوع محصولی با حدود ۳۰۰ هزار کالا داشت و حالا در عرض کمتر از ۲ سال، این تنوع به ۱.۷ میلیون کالا رسیده است. اما این رشد انفجاری چگونه مدیریت شده است؟ «حامد نواب تهرانی»، مدیر بازرگانی دیجی‌کالا که مسئولیت مارکت پلیس را برعهده دارد، در پاسخ به همین سوال، به دیجیاتو می‌گوید: «علت این رشد انفجاری اضافه شدن ماهانه ۲ هزار فروشنده جدید است. ما به فروشندگان در هر دسته‌بندی، آمارهای مهمی می‌دهیم تا بتوانند به شکل بهتری نیاز بازار را تشخیص دهند و کمبود کالاهای ناموجود تامین شود.»

نواب تهرانی درباره فرآیند اضافه شدن محصول به مارکت پلیس دیجی‌کالا، توضیح می‌دهد که اینجا ۲ حالت وجود دارد؛ در زمانی که محصول در سایت موجود است، فروشنده جدید هم قیمت خود را تعیین می‌کند و این مزیت ایجاد می‌شود که رقابت بین فروشندگان شکل گیرد. اما اگر قرار باشد یک محصول جدید در سایت قرار بگیرد، یا فروشنده باید استانداردهای دیجی‌کالا برای عکاسی و محتوای ارائه شده در کنار محصول را رعایت کند یا با استفاده از خدمات «کانتنت فکتوری» محصولش را در سایت قرار دهد.

بازار: به اندازه ایران

گزارش ۶ ماه ابتدایی سال ۹۸ دیجی‌کالا همچنین خبر از حضور ۳۰ هزار فروشنده در پلتفرم مارکت پلیس می‌دهد. این در حالیست که تا پایان سال ۹۶، تعداد این فروشندگان حدود ۵ هزار عدد بوده است.

ایجاد مارکت پلیس و فعالیت کسب‌وکارهای مختلف در آن، به این معناست که حالا تولیدکنندگان، فروشندگان، صنعتگران و هنرمندان می‌توانند بدون واسطه محصول خود را به دست کاربرانی از سراسر ایران برسانند؛ آن هم از طریق فروشگاهی که می‌گوید ماهانه ۲۰ میلیون بازدیدکننده دارد و بر همین اساس خود را پرمخاطب‌ترین فروشگاه ایران و خاورمیانه می‌خواند.

در واقع از ابتدای سال ۹۷ تا انتهای نیمه دوم سال ۹۸، دیجی‌کالا از ۵ هزار فروشنده به ۳۰ هزار فروشنده رسیده است. در این میان بیشتر از ۱۸ هزار فروشنده در ۶ ماه ابتدایی امسال درخواست حضور در دیجی‌کالا را داشته‌اند که ۶۷ درصد از آن‌ها پذیرفته شده‌اند. اما اساساً اگر دیجی‌کالا صرفاً در داخل ایران به فعالیت ادامه دهد، چه سقفی برای تعداد فروشندگان وجود دارد؟ نواب تهرانی در پاسخ می‌گوید:

«هنوز بررسی نکرده‌ایم که تعداد فروشندگان در ایران چه عددی هستند که ما بخواهیم چه تعداد از آن‌ها را جذب کنیم. حقیقت این است که ماهانه ۲ هزار فروشنده به سایت اضافه می‌شود و این نهایتِ ظرفیتی است که ما در حال حاضر می‌توانیم به آن پاسخ دهیم. نکته دیگر اینجاست که تاکنون ما از افراد درخواست نداشته‌ایم تا بیایند و در پلتفرم ما فروشنده شوند، بلکه خود فروشنده‌ها علاقمند به همکاری بوده‌اند. اما ما یک جامعه ۸۰ میلیونی هستیم و تصور من این است که هنوز جا برای اضافه شدن تعداد زیادی از فروشنده‌ها وجود دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید